Seitsemän vuoden jälkeen JJK:hon palannut ”vanha kettu” Joni Vesalainen korostaa yhteisön merkitystä ja kertoo ensi kauden kausikorttien käyvän kaupaksi hyvää vauhtia.

JJK:n riveihin liittyi marraskuun alussa nimekäs paluumuuttaja, kun suomalaiselle urheilukansalle varsin tuttu mies Joni Vesalainen teki lähes seitsemän vuoden jälkeen paluun kettuseuraan puolipäiväiseksi myynti -ja markkinointijohtajaksi.

Paluu JJK:hon kypsyi Vesalaisen mielessä viimeisten kuukausien aikana ja mies olikin tuttu näky Harjulla myös koko kuluneen kauden ajan katsojan roolissa. Vuonna 2013 JJK:sta jääkiekon SM-liigan myyntijohtajaksi siirtynyt Vesalainen on ehtinyt viimeisten Jyväskylästä poissa vietettyjen vuosien aikana nähdä urheilua monesta eri näkökulmasta.

– Näin paljon hienoja asioita: SM-liigan organisaatio, Rauman Lukko, Mikkelin Jukurien sarjanousu ja viimeisimpänä SJK:n suomalaisen jalkapallon huippuolosuhteet. Kierroksellani olen kuitenkin huomannut, että hienoista puitteista ja mestaruuksista huolimatta onnellisimmat ihmiset olen nähnyt Harjulla. Viime kaudella JJK:n pelatessa Kolmosta Harjulla oli parhaimmillaan yli 1 000 katsojaa, jotka tulivat paikalle nimenomaan itse pelin ja tämän yhteisön vuoksi, eivät ravintolan tai aitioiden. Näin ihmisten silmistä, että JJK-liekki palaa yhä vahvasti. Ottelutapahtumat järjestettiin täysin talkoolaisten voimin ja kauden aikana oli mukana eri tehtävissä lähemmäs 50 vapaaehtoista toimijaa.

Vesalainen kokee, että muualla vietettyjen vuosien jälkeen nyt on aika palata kotiin.

– JJK on seura, jossa haluan olla mukana. Seura toimii vahvan yhteiskuntavastuullisesti ja on tiivis yhteisö – kettuperhe. Nyt mennään nimenomaan yhteisö edellä, yksittäiset voitot tai sarjataso eivät itsessään ole niin tärkeitä asioita, vaan se miten yhteisö kokee ne voitot ja tappiot ja miten se näkyy ihmisten arjessa ja kahvipöytäkeskusteluissa.

Tällä kertaa Vesalaisella ei ole kiire mihinkään, edes Veikkausliigaan. Mahdollista nousua ylöspäin rakennetaan rauhassa ja se tulee, kun sen aika on. Sitten, kun yhteisö päättää, että sen aika on.

– Veikkausliiga on sarjana taloudellisesti mätä ja kulurakenne liian raskas. Veikkausliigan läpi koluaminen seuroille, jotka eivät ole mukana europeleissä on käytännössä mahdotonta tekemättä isoja tappiota. Me haluamme pelata viihdyttävää futista, seuraan vahvasti sitoutuneilla pelaajilla ja tarjota ihmisille elämyksiä ja ikimuistoisia hetkiä sarjatasosta riippumatta.

Mitä sitten tarkoittaa se, että yhteisö määrittää sarjatason?

– Yhteisön tuki on viime kädessä se, joka määrittää sen millä tasolla Suomessa voidaan pelata. Se miten yritykset lähtevät mukaan tukemaan seuraa ja se miten ihmiset ovat osana tätä yhteisöä ja kettuperhettä, mm. hankkimalla kausikortin ja ostamalla sen kahvikupillisen Harjulla ottelutapahtumassa.

JJK:n vahvasta yhteisöstä osoituksena on marraskuun alussa käynnistynyt kausikorttimyynti kaudelle 2020, joka on pyörähtänyt vauhtiin upeasti.

– Kausikorttimyynti on lähtenyt rullaamaan hienosti! Tällä hetkellä voin kertoa, että jo 27% budjetoiduista Kakkosen kausikorteista on myyty, vaikka ollaan vasta marraskuussa. Tämä jos mikä on osoitus siitä, että seura on edelleen ihmisille tärkeä. Myös yritysten kanssa käydyt keskustelut ovat olleet hengeltään todella positiivisia ja eteenpäin katsovia. Pyrimme rakentamaan yhteistyösopimukset hieman uudenlaisella mallilla siten, että ne ovat lähtökohtaisesti monivuotisia ja sisältävät pykälät mahdollisen sarjanousun varalta siten, että yritysten panostus kasvaa sarjatason myötä ja sitä kautta he sitoutuvat korkeamman sarjatason myötä kasvavien kulujen kattamiseen. Uudessa roolissani JJK:ssa pääsen tekemään nimenomaan sitä missä olen parhaimmillani eli myyn ja markkinoin. Minulla on siis vain myyntioikeus ja muut henkilöt hoitavat sitten sen ostamisen, Vesalainen virnistää.

Vesalainen

Suomessa eletään parhaillaan vahvaa futisbuumia, kiitos Suomen jalkapallomaajoukkueen. Vesalaisen peräänkuuluttamasta yhteisöllisyydestä nähtiin upea esimerkki viime perjantaina, kun koko Suomi eli vahvasti mukana Huuhkajien EM-kisapaikan varmistaneen Liechtenstein -ottelun hetket, niin paikan päällä katsomossa, kotisohvilla kuin eri paikoissa järjestetyissä kisakatsomoissakin. Jyväskylän Paviljongissa järjestetyn, 1 500 katsojaa vetäneen kisakatsomon järjestelyt lähtivät Vesalaisen kaupunginjohtaja Timo Koivistolle kuukausi sitten heittämästä ideasta.

– Pohdimme ja ideoimme aktiivisesti yhdessä seuran väen sekä useiden eri tahojen kanssa miten saisimme järjestettyä sellaisen upean koko perheen kisakatsomon, jonne kuka tahansa voisi tulla kannustamaan Huuhkajia kisoihin. Sellaisella ajatuksella, että missä olit kun Suomi pääsi ensimmäistä kertaa jalkapallon arvokisoihin? Vinkkasin asiasta Koivistolle ja siitä idea lähtikin sitten eteenpäin ja paikaksi valikoitui lopulta Paviljonki. Tapahtuma onnistui todella upeasti ja tupa oli täynnä jo hyvissä ajoin ennen ottelun alkua. Paikalla oli väkeä vauvasta vaariin ja sen illan tulee varmasti muistamaan jokainen. Seuraavana meillä onkin suunnitteilla EM-kisakatsomon järjestäminen Suomen pelien aikaan ensi kesänä Harjulla. Näitä hienoja muistoja haluamme olla jatkossakin tekemässä yhdessä jyväskyläisen yhteisön kanssa, Vesalainen maalailee.

1500 katsojaa jännitti Suomen otteita Paviljongin kisakatsomossa

Kausikortit mynnissä kaudelle 2020!

Basam Elfadlin luotsaamalla kettulaumalla on kasassa nyt Robin Saastamoisen, Mikko Mannisen, Sami Nissisen, Eeli LiukkosenJuho LuomanJoonas Madetojan ja paluumuuttaja Severi Vielman myötä seitsemän pelaajasopimusta Kakkoseen kaudelle 2020 ja tällä viikolla on luvassa vielä lisää pelaajauutisia. Joukkueen rakentamisen lisäksi myös JJK:n kausikorttimyynti on täydessä käynnissä ja voit nyt tilata Kakkosen kausikorttisi viime kauden tapaan suoraan verkkosivuillamme olevan lomakkeen kautta. Lomakkeen löydät tästä tai klikkaamalla alla olevaa kuvaa.

Uutena maksuvaihtoehtona käyvät nyt myös Smartumin kulttuuri- ja liikuntasetelit sekä SmartumPay. Mikäli haluat maksaa korttisi Smartumilla, otathan yhteyttä jjk@jjk.fi

Lue lisää ensi kauden kausikorteista täältä.